Sexism of the day

Det pratas mycket om sexism nu för tiden, och twitter har gjort mig uppmärksam på hur pass mycket detta förekommer omkring mig. Innan så har jag, även fast jag vet att det är fel, inte reagerat med ilska eller förakt då det är en så “naturlig” del av min vardag. Jag går en IT-utbildning på högskolenivå, och min klass består av ca 95% killar. I en miljö som denna… Ja, ni kan ju föreställa er vilken typ av jargong som råder.

Vid ett specifikt tillfälle så reagerade jag väldigt starkt på ett av dessa “skämt”. Dessvärre inte till den grupp av unga män som framförde detta, utan i form av höjd röst och vevande armar när jag kom hem till min stackars flickvän som är tålig nog att utstå mina många ranter ().

Händelseförloppet var följande: Vi hade laboration. Ca 20 elever sitter i ett rum och laborerar och jobbar i grupper om två och två. Min högskola har väldigt många utländska studenter, och under detta tillfälle så befann sig 4-5 stycken av dessa elever i salen. En ung man i klassen jobbar med en kvinnlig kinesisk student. Denna student pratar inte svenska,och även fast de båda pratar förståelig engelska så utbyter denna gruppkonstellation inte mer än 2-3 ord under den 2 timmar långa laborationen.

När laborationen var över så var jag samt min vän och denna grupp killar kvar sist i salen. Så fort den kvinnliga studenten lämnat rummet så börjar killarna gestikulera, jucka och beskriva hur de skulle låta “chingchongen” suga av dem under bordet.

Även fast jag inte låter det påverka negativt i min vardag så har jag börjat tänka i banor så som, “hur ofta säger de detta om mig/andra kvinnliga eller för den delen utländska studenter.” Jag är besviken på mig själv för att jag inte reagerade och sa ifrån. Jag hamnade ärligt talat i chock och visste inte hur jag skulle tackla det hela. Det tog 10-15 minuter för händelseförloppet att sjunka in och för mig att förstå vad de faktiskt hade sagt. Hör jag något liknande igen så kommer jag inte bara ge dem ett smakprov på min rant-vokabulär, de kommer även få skolledning och andra ombudsmän efter sig.

And that is all.
009/100
Tagged: , ,

Leave a Reply

