Djurens rike.

Gårdagens diskussion på nätet handlade om djur, kort och gott. Diskussionen kretsade kring det faktum att man funnit att hästkött har ersatt nötkött i färdigmat. Till en början så var folk upprörda pga att det eventuellt kunde finnas farliga mediciner etc från hästen i maten. Senare visade det sig att det i själva verket var en moralisk fråga; vi tycker att det är mer rätt att äta ko/gris än häst. And I’m like, que? Varför?

Jag har alltid ansett mig som en djurvän. Jag har alltid värnat om de väsen på denna jord som ej har förmåga att värna om sig själva i konkurrens med den art som sitter högst på näringskedjan – människan. Jag har aldrig känt vidare mycket sympati för människor, då jag alltid ansett att vi är orsaken till att jorden ser ut som den gör. Vi dränerar den, dödar andra arter och förstör. Vi bombar och vi borrar. Vi slaktar och vi skövlar. Släpper ut en jävla massa skit i atmosfären osv. Djuren har inte bett om detta, och de ha ingen chans att försvara sig. I mina riktigt arga ögonblick så jämför jag ofta människan med en parasit; som äter, skiter, förökar sig, sprider ut sig och gräver sig in i planeten. Alla andra arter, de får fint buga sig för oss. Vi har våra vapen, maskiner och intelligenta hjärnor. Det har inte djuren. Detta betyder inte att, så som många påstår; att djuren finns till för oss. Va fan tror du själv att du är, nån jäkla mutant? Även människor är djur. Glöm inte detta. Så ja, jag står upp för djuren.

Jag säger inte att människan bör utrota sig själv eller något sådant, men jag tycker att vi bör kunna leva mer i harmoni med annat liv på denna planet än vad vi gör i dag. Och återigen, som den art som sitter på toppen på näringskedjan så ligger ansvaret hos oss.

Vi har jagat sedan urminnes tider – det har jag inget emot. Vad jag har något emot är köttindustrin. Hur djur behandlas som en vandrande köttslamsa redan innan hen brutalt slaktats utan bedövning. Hur en ko kan klämmas in tillsammans med 50 andra kor i en långtradare och fraktas över hela kontinenter, bara för att vi ska få kött på grillen.

Åter till häst vs ko/gris – vad fan är problemet? Hästen som blir gosad i stallet värderas högre än grisen som aldrig ens får se dagsljus innan den hamnar i form av en köttslamsa på någons tallrik. Kött som kött. En hund är inte mer värd än en ko bara för att vi valt att ha dem som husdjur. En människa som kommer till mig och gnäller om hur hundar äts i kina medan köttindustrin ser ut som den gör i europa kommer jag tappa all respekt för, och byebye.

Nej, vad jag vill se är en minskad köttkonsumtion. Och kom inte till mig och säg “människan är köttätare vi behöver protein bla bla”, nej vet du vad. Människan är allätare. Fråga vilken forskare som helst och hen kommer berätta för dig att vi klarar oss galant utan kött varje jäkla dag. Protein finns i så mycket annat. Google it. Sluta inte äta kött, men se till att kontrollera vilka förhållanden köttet kommer ifrån och dra ner konsumtionen helt enkelt. Respektera naturen. Sen kan vi vara vänner 😉

014/100

3 thoughts on “Djurens rike.

  1. Caroline February 10, 2013 at 9:45 am Reply

    Lite som folk som absolut inte kan äta viltjagat och tycker producerat kött är bättre ^^’

    • kaffekex February 10, 2013 at 11:40 am Reply

      Men precis. Sjukt snedvridet. De vilda djuren har faktiskt fått leva i naturen, inte instängda i nån jäkla lada.

      • Caroline February 11, 2013 at 4:31 pm

        Ja precis!

Leave a Reply

